Vejdirektoratet har planlagt reparation og vedligehold af en stor del af de cirka 2500 broer og tunneler, som Vejdirektoratet har ansvar for.
Blandt dem også Vilsundbroen og Sallingsundbroen.
I alt skal Vejdirektoratet gennemføre vedligeholdsarbejder for omkring 340 mio. kroner på broer og tunneler, heraf er der allerede udbudt opgaver for ca. halvdelen til udførelse i 2024. Den resterende del er Vejdirektoratet i gang med at udbyde til udførelse i 2024 og nogle i 2025.
- Vi går i gang med forårets komme – den første større opgave går i gang i midten af marts – og så står det på hen til efter efterårsferien, hvis vi er heldige med vejret. Specielt når vi arbejder med belægninger og overfladebehandlinger, skal der være en vis temperatur og ikke for høj luftfugtighed for at få det bedste resultat, siger Iben Maag, projektchef for drift og vedligehold af bygværker i Vejdirektoratet ifølge Ritzau i en pressemeddelelse.
Vejdirektoratet udfører tre typer eftersyn:
Et årligt rutineeftersyn. Det er et visuelt eftersyn af forhold, der påvirker trafiksikkerheden, miljøet og eller økonomien.
Det eftersyn, Sallingsundbroen skal have, drejer sig om udskiftning af lejer, mens Vilsundbroen skal have udskiftet fugebånd.
Arkivfoto: Her På Øen.