Da Niels Erik Nielsen – til daglig kaldet Erik – tirsdag fik den blå studenterhue på hovedet på Morsø Gymnasium, var det ikke blot afslutningen på tre års gymnasietid. Det var også fortsættelsen af en familietradition, der strækker sig mere end 60 år tilbage.

 

For Erik er tredje generation i familien, der bliver student fra gymnasiet i Nykøbing.

 

– Det er da lidt sjovt at tænke på, at både min far og farfar har gået på den samme skole og er en del af hele Morsø Gymnasium-traditionen, siger den nybagte student. Nogle af de udvalg vi har i dag, havde skolen, allerede da min farfar gik her.

 

Det startede med farfar

Familiehistorien begyndte i 1960’erne. Eriks farfar, Niels Henrik Nielsen – bedst kendt som Henrik – blev student fra Morsø Gymnasium i 1964.

 

Efter studentereksamen gik turen til Aarhus, hvor han læste jura.

Senere vendte han tilbage til Mors og opbyggede en karriere som advokat med eget firma, der i dag videreføres under navnet Funch & Nielsen.

 

Året efter blev også hans bror, Frank Nielsen, student fra gymnasiet. Han valgte ligeledes jurastudiet, og endte senere som handelsskolelærer.

 

Far blev ansat på gymnasiet

Mere end 30 år senere var det næste generation, der tog huen på. I 1996 blev Eriks far, Lars Erik Nielsen, student fra Morsø Gymnasium. Også han søgte mod Aarhus, hvor han læste statskundskab og HD i regnskab.

 

Efter nogle år i det private erhvervsliv vendte han tilbage til sine gamle kendte rammer. I 2005 blev han ansat på Morsø Gymnasium, hvor han senere blev vicerektor. Siden 2017 har han været rektor på Skive Gymnasium.

 

Det var også på Morsø Gymnasium, at Lars Erik mødte sin Mette, som han senere blev gift med og som er mor til Erik. Hun blev student samme år som ham, i 1996.

 

Nu tager “ungerne” over

Nu er stafetten givet videre til sønnen Erik.

 

Selvom studenterhuen er kommet på plads, er fremtiden endnu ikke lagt helt fast. Efter sommerferien fortsætter han som en slags “4.g’er” på gymnasiet, hvor han skal arbejde som studentermedhjælper.

Senere på året venter et eventyr som skiguide i Alperne, inden han beslutter sig for, hvilken uddannelse han vil gå videre med.

 

Han er dog langt fra den eneste i familien med tilknytning til gymnasiet. Storesøster Sidse blev student i 2021 og læser i dag idræt på Aarhus Universitet. Ida fik huen i 2023 og uddanner sig til lærer i Aarhus.

 

Og traditionen ser ud til at fortsætte. Familien yngste, Esther, går i øjeblikket på Lægården Efterskole, men efter sommerferien begynder hun på Morsø Gymnasium.

 

Oveni det, så går Eriks kusine, Frederikke allerede på gymnasiet og skal i 2g efter sommerferien.

 

Siden de første studenter forlod Morsø Gymnasium i 1941, har generationer af unge fra Mors taget springet ud i uddannelse og arbejdsliv. For familien Nielsen er gymnasiet blevet mere end en skole. Det er blevet en del af familiens historie.

 

Dimissionen på Morsø Gymnasium afholdes fredag den 26. juni 2026.

Tekst og foto fra Morsø Gymnasium til Her På Øen.