Af Dorit N. Glintborg

dorit@herpaaoeen.dk

 

Morsø Kommune modtog efter påskedage henvendelse fra en række borgere, der har modtaget en sms, der umiddelbart så ud til at komme fra Morsø Kommune.

Det gør den dog ikke.

Faglig leder i Morsø Kommunes kommunikationsafdeling, Rasmus Andreasen oplyser, at der er tale om en falsk sms, som har til formål at franarre folk penge.

  • I et enkelt tilfælde lykkedes det snydepelsene at trække 44.000 kroner fra en borgers konto. Heldigvis lykkedes det dog banken at stoppe overførslen, og spærre kortet, fortæller Rasmus Andreasen.

I forbindelse med den falske sms i omløb, giver Morsø Kommune følgende generelle råd til at gennemskue plattenslagere:

 

Det offentlige udsender aldrig officielle henvendelser til borgerne via borgernes private mailadresser eller mobiltelefoner – sådanne henvendelser vil altid blive sendt via Digital Post – og derfor laver vi ikke direkte links i sms’er eller mails.

Hverken os, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede borgere om at udlevere personlige login-oplysninger og koder via mail, sms eller telefon.

Vi ved også godt, at svindlerne bliver dygtigere og ofte timer deres svindelforsøg – når vi har travlt eller ved højtider. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen lavet en side med gode råd til, hvordan du bliver sikker digital – som vi gerne vil anbefale: https://sikkerdigital.dk/borger/fem-sikre/traek-vejret

Her giver de blandt andet tre gode råd til at undgå at blive svindlet:

Sæt farten ned, og gør én ting ad gangen.

Bevar din skepsis, også selvom svindlere har oplysninger om dig.

  • Reagér hurtigt, hvis du er blevet svindlet, og antag, at det også kan ske for dig.

  • Så pas på derude, hjælp hinanden og del gerne info – for vi kan desværre alle falde i, lyder advarslen på Morsø Kommunes Facebookside.

Sådan her ser den falske sms ud:

 

Foto: Morsø Kommune.