Her På Øen har modtaget et læserbrev fra Pia Storm, medlem af kommunalbestyrelsen på Mors for Socialdemokratiet:
Jeg havde til tirsdagens kommunalbestyrelsesmøde, brugt min initiativret om at få et punkt om busdrift for overbygningselever på Dueholmskolen til behandling og drøftelse i Kommunalbestyrelsen. Jeg blev desværre nedstemt. Men her er min argumentation for, hvorfor jeg synes, det var et vigtigt emne:
For nogle år siden traf vi en politiske beslutning om, at alle overbygningselever skal være samlet på Dueholm skolen, hvilket gør, at alle børn uanset hjemby på Mors, skal transporteres til Nykøbing hver dag. Med de tider der er besluttet, så kan en elev der bor på landet, forvente en længere skoledag på op til 2 timer mere, end de børn som bor i Nykøbing by.
Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!
Egentlig var det ikke så stor en udfordring, indtil vi også sagde ja til at forkorte skoledagen. Begrundelsen for at give eleverne en kortere skoledag var bl.a. at der skulle være plads til mere og -det hele ungdomsliv, hvilket jeg synes, var en rigtig god idé, – Det er ikke længden af en skoledag, der giver det størst faglige udbytte, men derimod hvad vi lægger ind i den tid, de er i skole. Førhen var skoletiden og dermed også busdriften harmoneret med bl.a. ungdomsuddannelsernes ringetider, det er den ikke nu. Den kortere skoledag gør, at elever fra landområderne kan forvente at være senere hjemme, end da skoledagen blev kortet af. Det! synes jeg ikke er ordentlighed.
Den store frivillighed der er i de små landsbyer på Mors, og den kamp vi ser for overlevelse, mener jeg, vi skal bakke op omkring, så vi får nogle levende og aktive landområder, som et alternativ til livet i byen. Som det er nu, kommer frivillighed og bosætning til at koste på den konto der hedder transport. Med de transporttider, der lige nu er for børnene ude fra oplandet, så er vi politisk med til at skabe et ’Dem og Os’ i offentlig trafik, hvilket tvinger nogle børnefamilier til at flytter fra landet og ind til byen, hvis de ønsker at have de samme muligheder for et frit ungdomsliv for deres børn, som de der bor i Nykøbing har.
Jeg mener ikke, vi som politikere kan være bekendt, at vi understøtter en land/by problematik, og deler vores skolebørn op i ’dem og Os’. Jeg mener i stedet for, vi som politikere skal være med til at sikre lige vilkår for vores unge mennesker, uanset om de bor på landet eller i byen.
Da punktet kom på, blev jeg faktisk noget forbavset. Jeg var af den klare opfattelse fra mit eget udvalg, at den nye skoledagsstruktur var en forsøgsperiode, som ville blive evalueret op til efterårsferien, der ligger i uge 42, og vi er nu i uge 48. I den evaluering burde der naturligt ligge en evaluering af skolebuskørsel, da det for mig at se, er en del af strukturen for en skoledag. Men det har jeg dog ikke hørt yderligere om.
15. november skrev jeg derfor til Hans Ejner, for at gøre brug af min initiativret. Jeg skrev bl.a. at jeg ikke mener, der er gennemført en evaluering, at evt. skoleledere, samt måske skolebestyrelsen har været inde over, ser jeg ikke som en tilstrækkelig evaluering, da jeg mener, at det er brugerne, der bør høres dvs. forældre og børn.
Jeg havde gerne set, at man havde evalueret på området for kollektiv trafik, inden man besluttede ’Det fremadrettede serviceniveau’. Men er selvfølgelig glad for, man vil gøre det fremover. Jeg håbede dog på, at mine politiske kollegaer ville være med til at drøfte de politiske ønsker for området åbent, og i første omgang de betingelser vi giver nogle af vores overbygningselever med op til en times kørsel, så alle har mulighed for det ’hele ungdomsliv’ – og så alle morsingboerne kan se, vi tager udfordringen alvorligt, og er villige til at finde løsninger.
Der var desværre kun stemning for en drøftelse i mit eget, og emnet må derfor vente til næste år, med at få en plads på dagsordenen.
Pressefoto.