Med personlig vejledning og fælles forløb på tværs af forberedende grunduddannelser og erhvervsuddannelser er det målet at få flere unge godt i gang med en uddannelse til faglært.
Selvom Nordjylland gennem flere år har ligget i top på landsplan, når det gælder unges søgning til erhvervsuddannelser, så er regionen fortsat udfordret omkring fremtidens faglærte arbejdskraft. Det skyldes især en kombination af faldende ungdomsårgange og et stigende antal ældre faglærte, som i de kommende år forlader arbejdsmarkedet. Konsekvensen er, at Nordjylland i 2026 forventes at mangle ca. 5.000 faglærte.
Et nyt initiativ med navnet Fra FGU til EUD skal nu bidrage til at løse udfordringen. Det skal ske med målrettet hjælp og vejledning til unge mennesker under 25 år, som af enten faglige, personlige eller sociale årsager ikke er klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Bag initiativet står Regionsrådet, de nordjyske erhvervsskoler (EUD) og de forberedende grunduddannelser (FGU), ligesom initiativet medfinansieres af EU’s Socialfond Plus.
– Vi vil gerne give unge i de forberedende dele af uddannelsessystemet bedre muligheder for at få en erhvervsuddannelse. Nogle af dem har behov for lidt ekstra hjælp og vejledning for at komme godt i gang. Det giver vi dem nu, og vi forventer, at det både vil være til glæde for den enkelte unge og til gavn for de nordjyske virksomheder, som har brug for faglært arbejdskraft, siger Peder Key Kristiansen, medlem af Regionsrådet og formand for Udvalg for Regional Udvikling og Innovation.
Uddannelsesstart i trygge rammer
En af erhvervsskolerne i samarbejdet er AMU Nordjylland, og her er trygge rammer en fællesnævner for de nye tiltag. FGU-eleverne vil bl.a. få tilbudt skolebesøg på erhvervsuddannelser, som de er interesserede i. Og der arrangeres såkaldt forlagt undervisning, hvor undervisere fra erhvervsskolerne besøger FGU-skolerne, så eleverne kan prøve kræfter med forskellige fag. Endelig vil FGU-eleverne få mere vejledning og få tilknyttet en ung-til-ung mentor de første 5-10 uger, når de starter på en erhvervsuddannelse.
– Det kan være grænseoverskridende for en del unge, når de efter en sommerferie skal starte en ny uddannelse et helt nyt sted, hvor man hverken kender undervisere eller klassekammerater. Når de udfordringer alle sammen kommer på én gang, så kan det desværre få elever til at droppe ud igen. Derfor forsøger vi at skabe en mere glidende overgang, som er tilpasset den enkelte elevs behov, så de bliver klædt bedst muligt på til at fortsætte den valgte uddannelse, siger Tom Levi Larsen, projektleder hos AMU Nordjylland.
Tekst og foto: Region Nordjylland.