Her På Øen er stedet for lokal debat, og i dag bringer vi et læserbrev fra Ib Sørensen, der beskriver sit læserbrev som sin afsluttende kommentar i det aktuelle emne.
Ib Sørensen skriver:
Borgmesteren modsiger sig selv
Lad mig understrege indledningsvis som tidligere. Dette har intet med borgmester Hans Ejler Bertelsen som privatperson at gøre, men de politiske prioriteringer, der foretages i hans egenskab af posten som borgmester.
Jeg vil yderst kortfattet gennemgå borgmesterens respons på mine tre debatindlæg omkring Limfjordens perle – en økonomisk beregning af fremtidens vedligeholdelse af Ørodde samt fokus på brandsikring af morsingboernes arkivalier på Morsø Lokalhistoriske Arkiv. Debatindlæg, som var og er, af almen interesse for borgerne på “Limfjordens perle – Øen bag havet”.
Omkring mottoet “Sammen er vi bedst”, skriver borgmesteren, at det er kommunens motto. Det kan være godt nok, for kommunen er borgerne og ikke omvendt.
Men i samme åndedrag skriver borgmesteren, at sloganet er målrettet til internt brug i forvaltningen. Altså “Sammen er vi bedst” vedrører udelukkende de kommunalt ansatte og ikke kommunens borgere. Altså en marginalisering af borgerne.
Men når “Sammen er vi bedst” er tiltænkt internt brug for kommunens ansatte, hvorfor har man så brugt det i de offentlige kanaler? Argumentet hænger ganske enkelt ikke sammen. Forstå det, hvem der kan.
Det er ligeledes en gratis omgang at sige “… vi glæder os over, at mange andre rundt på øen – har taget talemåden til sig”. Nå, hvem er de mange andre? Det er i hvert fald ikke de borgere, jeg har talt med i Nykøbing og ude i de små samfund. Tværtimod.
Jeg havde hellere set, at borgmesteren havde forholdt sig til de reelle problemstillinger omkring de borgere og lokalsamfund, som ikke oplever “Sammen er vi bedst”, og hvilken betydning netop den manglende inkludering og samhørighed har for kommunens sammenhængskraft og videre udvikling af selvsamme. Det er der et politisk potentiale i.
“Ø-rige oplevelser – kom til Mors” som andre slogans har de folkevalgte, ifølge borgmesteren, besluttet at droppe. Man vil ikke længere have et officielt kreativt slogan for kommunen, da det ifølge borgmesteren ikke har noget værdi! Som det fremgår af borgmesterens svar, tror de folkevalgte ikke længere på betydningen af et kreativt slogan i forhold til, hvor folk vælger at bosætte sig. Borgmesteren kategoriserer ovenikøbet “Limfjordens perle” som en sætning!
Det er en sandhed med modifikationer når borgmesteren fortæller, at man fremadrettet har droppet de kreative slogans. Jeg har tidligere på året talt med en embedsmand i kommunen, der fortalte, at man i langt højere grad vil bruge kommunens byvåben i markedsføringen af øen. Altså modsiger borgmesteren sig selv. Også her. Byvåbnet er kreativt. Det kommer vi ikke uden om. Det er et smukt byvåben, og duerne ser da søde ud. Men helt ærligt, vækker det interesse for øen i forhold til bosætning, turisme og erhvervsudvikling? Det skulle da lige være for landets brevdueforeninger.
Forestil jer, at man i Thy dropper sloganet “Cold Hawaii”, for nu vil man ikke længere have et brand da det ikke tiltrækker folk udefra! I min optik er den politiske prioritering fra de folkevalgte dybt tragikomisk.
Beslutningen om at droppe de kreative slogans skulle øjensynligt være funderet i strategiske årsager for at gøre det attraktivt for borgere at blive boende samt tiltrække nye borgere til kommunen! Jeg ved ikke,hvad det er for en strategi, der var årsag til, at man droppede “Limfjorden perle – øen bag havet”, men jeg vil tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved, om det var den rigtige strategi.
Den nye strategi kalder de folkevalgte for “GodtgåetMors”. Men hov, endnu et nyt slogan! Det på trods af, at borgmesteren tilkendegiver, at kommunen har brugt et hav af kreative budskaber og slogans, samt at det har været noget miskmask. Det fortsætter man så med af uforklarlige årsager! Fortsat ingen sammenhængende identitet.
Borgmesteren mener endvidere, at borgerne fraflytter kommunen af tre årsager – kærlighed, familie eller job men bliver boende på grund af liv! Nu ved jeg ikke, hvad der menes med liv, men det får jeg nok svar på engang.
Borgmesteren hopper behændigt over at diskutere perspektiverne og udviklingspotentialet i “Limfjordens perle” hvilket må være basalt i en debat. Endvidere omgås sandheden, når borgmesteren fortæller “Limfjordens perle” aldrig har været brugt som en del af den officielle markedsføring af øen. Borgmesteren finder det fyldestgørende og tilfredsstillende, at “Limfjordens perle” bruges i ny og næ og hist og pist. Sammenhængskraften, hvor er forståelsen for sammenhængskraften, kære borgmester?
Det er ligeledes problematisk, at borgmesteren ikke forholder sig til de to andre debatindlæg, jeg har kreeret. Borgmesteren vil ikke redegøre for, hvor pengene skal komme fra til fremtidens vedligehold af Ørodde.
Det er enormt dårligt købmandskab, hvis man ikke allerede inden prospektet og lanceringen af idegrundlaget har fundet midler til fremtidens vedligeholdelse. Det er uanset, hvilket projekt man påtænker at søsætte. Det er ikke nok at reducere det spørgsmål til det årlige budgetseminar. Desuden vil borgmesteren ikke forholde sig til den manglende vedligeholdelse af anlægget, den kulturhistoriske værdi og den omstændighed, at det forfalder.
Slutteligt forholder borgermesteren sig heller ikke til den manglende brandsikring på Morsø Lokalhistoriske Arkiv og alvoren i det, og hvad han vil gøre fremadrettet for at sikre morsingboernes arkivalier og historie.
Jeg imødeser selvsagt svar på disse spørgsmål, om ikke fra borgmesteren, så fra nogle af de andre 20 folkevalgte. Der må være nogen, der har en holdning til disse bekymringer, selvom vi ikke står midt i et kommunalvalg.
God sommer og venlig hilsen, Ib Sørensen, Mors.