Her På Øen har modtaget et læserbrev fra Ib Sørensen, Nykøbing.
Han skriver:
Limfjordens Perle
Jeg vil indledningsvis slå fast: Det følgende er ikke en kritik, men en undren over, hvad der pågår i kommunalbestyrelsen. Jeg ved, at der ikke findes politikere eller embedsmænd, heller ikke her på Mors, der sætter sig sammen med det formål at skabe og forringe det eksisterende. Slet ikke. Alle har interesse i at skabe det mest optimale og bedste produkt til glæde og gavn for alle øens borgere og turister.
Men det er bare ikke altid, det lykkes. For midt ude i Limfjorden ligger “Limfjordens Perle”, vores alles ø, i smult vande mellem Thy mod vest og Salling mod øst. Mors er Limfjordens største ø med 363 kvadratkilometer og en kystlinje på ca. 200 km. Et kæmpe uforløst potentiale.
“Limfjordens Perle” har kommunen og erhvervslivet brugt som slogan/branding til at markedsføre øen gennem generationer. Det værende i indland som i udland.
Men hvad er et godt slogan, et godt brand? I min optik er det et kort og letgenkendeligt budskab. Det er enkelt og let at huske, giver sammenhængskraft, genklang og skaber associationer og interesse. Alle disse kriterier lever “Limfjordens Perle” til fulde op til. Hvordan navnet er opstået ved jeg ganske enkelt ikke, men det kunne tænkes, det er i relation med Østerskompagniet, som begyndte deres østerseventyr tilbage i 1908.
Året efter, i 1909, nævnte Morsø Folkeblad første gang “Limfjordens Perle” i et feriebrev. Senere blev en revy (1911 – 1913) beriget med navnet. Fur bliver også omtalt som “Limfjordens Perle” i 1923.
Turistforeningen, som i dag er uundværlig for vores ø, så dagens lys i 1924. Turistforeningen implementerede sloganet “Limfjordens Perle”, uanfægtet af Fur, allerede året efter som en fast bestanddel i deres agitation for fremtidens branding af vores ø. Og sådan har det været siden.
I hvert fald indtil omkring 2012, hvor nogle politikere mente, at der skulle nyskabelse og udvikling til. Den lader vi lige stå lidt. Nyskabelse og udvikling. Der skulle ske noget nyt.
Denne nyskabelse og udvikling resulterede i, at man skyllede årtiers og generationers branding ud med badevandet i nyskabelsens og udviklingens navn.
Siden har kommunen skiftet slogans ud med jævne mellemrum. Man har brugt “Ø-rige oplevelser. Kom til Mors” og “Sammen er vi stærkest” og “Øen bag havet”, og hvad ved jeg.
Faktum er, at det er noget miskmask med mangel på sammenhængskraft og identitet. Der er ingen identitet, ingen sammenhængskraft hvor hele øen føler sig inkluderet. Man skalter og valter, og de folkevalgte sejler så at sige i Limfjorden uden retning.
“Ø-rige oplevelser. Kom til Mors” er isoleret set udmærket, hvis den bruges i en folder, hvor det bærende er “Limfjordens Perle”.
“Sammen er vi stærkest” henvender sig udelukkende lokalt. Den skaber ingen interesse uden for øen, og jeg tvivler stærkt på, at det skaber øget tilflytning, turisme og ikke mindst sammenhold. Det er selvsagt et problem, at det kan opfattes som en hån mod de svageste i vores kommune, lokalsamfundene, ældre, børn og unge, som ikke oplever “Sammen er vi stærkest”. Tværtimod. Signalværdien er uheldig. “Øen bag havet” er et rigtigt godt slogan, men det er ikke øens brand. Det er “Limfjordens Perle”. De mange skiftende slogans skaber mere forvirring, end godt er.
På “Limfjordens Perle” har vi Skaldyrsfestivalen, som folk valfarter til fra nær og fjern. Vi har østerssafari. Vi har Østerspigen. Vi har Østerskompagniet. Vi har HAMA perler, som en direkte pendant osv. Altså, come on. Hvad sker der? Hvad er det, man ikke forstår? Hvorfor ser man ikke på de eksisterende muligheder, og bruger det udviklingspotentiale, som ligger i “Limfjordens Perle” frem for at hælde det ud med badevandet?
Jeg er direkte modstander af at gøre, hvad andre kommuner gør. Det medfører bare øget konkurrence kommunerne imellem. Jeg ser hellere vi på Mors udvikler egne ideer, og derigennem skaber det unikke produkt vi har til rådighed.
Men der er undtagelser. Kigger vi mod vest og Thy, har primært borgerne, og siden kommunen, udviklet Cold Hawaii. Et helt fantastisk koncept, som tiltrækker turister fra nær og fjern, og som genererer beskæftigelse og indtægter. Vi skal ikke lave det samme som i Thy, men vi kan og burde udvikle “Limfjordens Perle” ud fra samme koncept.
Livø har dog taget “Limfjordens Perle” til sig. Undskyld mit sprog, men jeg fristes til at sige, selvfølgelig har de det. De er jo ikke idioter på Livø. Men “Limfjordens Perle” hører historisk set hjemme på hjemstavnsøen Mors. Derfor skal det hjem igen. Det burde der være politisk opbakning til.
Skulle politikerne absolut skabe noget nyt, burde det have været med afsæt i det eksisterende og kendte, som man har brugt knap 100 år på at opbygge, krydret med noget forholdsvis nyt. “Limfjordens Perle – Øen bag havet”.
Selv tak.
Ib Sørensen, Nykøbing.
Foto af Hanklit den 7. maj: Frans Kappel Øvre.