TrygFonden bakker op med 1,5 millioner kroner til Dueholmsskolens målsætning om at udvikle skolens tilbud med endnu mere praksisorientret undervisning.
Dueholmsskolen er i gang med en kulturforandring, hvor målet er at lave en allerede god skole endnu bedre. Et af indsatsområderne til at opfylde målet er, at tilbyde eleverne i skolens overbygning alternativer til den almene og på mange måder gymnasieforberedende skole.
Projektet ’Moderne Mesterlære’ er en af vejene til målet. Her er tanken at ansætte lokale pensionerede håndværksmestre som undervisere på skolen og derigennem overlevere håndens værk fra en generation til en anden
Fra foråret 2024 går Dueholmskolen i gang med at planlægge projektet, og så er man klar første august 2024. Målet er at bygge bro mellem de almene fag og så de mere traditionelle håndværksfag gennem mesterlære og derigennem øge særligt en gruppe skoletrætte elevers motivation, læring og trivsel.
Det betyder, at der fra skoleåret 2024/25 vil være pensionerede håndværksmestre at finde blandt medarbejderne på Dueholmskolen. De vil blive ansat til at varetage en del af projektet Moderne Mesterlære på skolen blandt andet i skolens valgfag men også i en kommende linjeklasse, som har fokus på at forberede eleverne til en håndværksuddannelse. Samtidig forventes det, at håndværksmestrene vil komme til at være rollemodeller og inspirere mange elever i skolens ældste klasser.
Fra svær situation til stærkt tilbud
Projektet falder i god tråd med Dueholmskolens fokus på at være en skole for alle, og skoleleder Lars Zedlitz Alberg glæder sig til at søsætte projektet for alvor til næste år.
Inspirationen til projektet opstod i mange samtaler med tidligere skoletrætte elever sidste skoleår.
De oplevede ikke rigtigt, at Dueholmskolen havde noget at tilbyde, som havde deres interesse, eller som de syntes, at de havde brug for. De oplevede derimod, at skoletiden udfordrede dem på alt det, som var svært for dem.
Samtidig fik de ikke lov til at vise, hvad de var dygtige til i de få praktiske fag, som skolen trods alt tilbød – som for eksempel faget: Håndværk og design. Som en elev sagde: ”Håndværk og design har jo intet med håndværk at gøre”.
Eleverne gav samtidig udtryk for, at de oplevede skoletræthed, lav motivation og engagement og bare ventede på, at de skulle videre på EUC NordVest. En ventetid der ofte førte til negativ adfærd og pjæk fra skolen, fortæller Lars Zedlitz Alberg.
”Hvis I laver en skole, hvor rigtige håndværkere underviser os elever, og det ikke bare er i Håndværk og Design og billedkunst, så ville vi helt sikket have haft en anden oplevelse af vores skoletid på Dueholmskolen. Det kunne have været fedt.”. Sådan nogenlunde faldt ordene i en af de sidste samtaler mellem gruppen af elever og skoleleder Lars Zedlitz Alberg, som i samme ombæring inviterede gruppen af elever ind til at komme tilbage på Dueholmskolen og undervise i for eksempel tømrer- og murerfaget, når de havde færdiggjort deres uddannelser på EUC NordVest.
De mange samtaler med gruppen af tidligere elever gav inspirationen til fondsansøgningen og til de trædesten, som lægges ud i foråret 2024, når Dueholmskolen i samarbejde med elever, forældre, bestyrelse og medarbejdere præsenterer en helhedsplan for den igangværende kulturforandring på skolen.
Et projekt der vil gøre en forskel
Lars Zedlitz Alberg er også stolt og taknemmelig for, at TrygFonden nu har valgt at støtte skolens ansøgning om midler til projektet med 1,5 millioner kroner.
Det samme er Tore Müller, Formand for Udvalget for Børn, Kultur og Turisme.
– Vi sender en stor tak til TrygFonden for denne tidlige julegave til projektet. I Danmark har vi i en årrække haft fokus på at skabe en folkeskole, som tager udgangspunkt i de almene fag, og som i høj grad er gymnasieforberedende. Her på Mors arbejder v også i målrettet på, at der skal være veje ind i fællesskaber for alle børn og unge. Så jeg er stolt af Dueholmskolens arbejde med projektet, og jeg tror, det vil være med til at gøre en stor positiv forskel i nogle unge menneskers liv, siger Tore Müller og forsætter:
– Det kan måske også inspirere rundt omkring i landet til, hvordan folkeskolen i højere grad kan skabe en bedre trivsel, anerkendelse og tilknytning for de elever, der har større interesse for og lettere ved det mere praktiske her i livet, lyder det fra udvalgsformanden.
TrygFonden støtter med 1,5 millioner fra en særpulje på 4 mio. kroner, som støtter projekter i Nordjylland, der har fokus på at styrke børn og unges trivsel og muligheder for at gennemføre grundskole og ungdomsuddannelse. Fonden påpeger blandt andet, at når unge forlader grundskolen, er der en mindre gruppe, som ikke kommer videre i uddannelse, og som risikerer at bruge de efterfølgende mange år mellem uddannelse og midlertidige job uden at få fodfæste i tilværelsen.
Pressefoto- og meddelelse til Her På Øen fra Morsø Kommune.