Af Dorit Glintborg
At gå fra NemID til MitID er en udfordring for mange, også her på øen, så Morsø Kommune har travlt med at hjælpe borgerne på rette vej med den nye digitale løsning.
Travlheden viser sig tydeligt ved skranken i Borgerservice på Jernbanevej i Nykøbing, hvor der ofte er kø for at få assistance til det nye.
Man kan dog ikke bare møde op og forvente at få hjælp.
Der skal bestilles tid hos Borgerservice i Morsø Kommune.
Og det er der mange, der gør i øjeblikket, fortæller Rasmus Andreasen fra Kommunikationsafdelingen i Morsø Kommune til Her På Øen:
- Vi er steget med omkring 20% i bookinger af tider, og lige nu er alle de tider, vi har afsat til at håndtere MitID udfyldt. Det svarer til cirka 215 om ugen.
Rasmus Andreasen kan oplyse, at den største udfordring er, at mange skal have opdateret deres NemID før de kan overtå til MitID.
Samtidig er det noget nyt, og nye ting kræver altid en tilvænningsperiode.
Rasmus Andreasen oplyser samtidig, at det for nylig er blevet muligt for pårørende at hjælpe familiemedlemmer hjemmefra via pas og NemID-app.
Fakta: NemID til private borgere opstod den 1. juli 2010. NemID er/har været borgernes adgangskode til netbank, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester på Internettet.
MitID er en fælles log-in-løsning til en lang række private og offentlige hjemmesider i Danmark, og det erstatter NemID.
Fra Morsø Kommune oplyser Rasmus Andreasen til Her På Øen, at Morsø Kommune er cirka halvvejs med at få morsingboerne opdateret, så man er godt med i forhold til Digitalstyrelsens plan om at have alle danskere i mål med MitID senest 30. oktober i år.
Foto: Her På Øen.