Gæsterne står praktisk talt i kø udenfor Morsø Turistbureau på havnen i Nykøbing.
Her har turistchef Bente Kristensen og hendes kolleger helt ualmindeligt travlt i disse dage.
Klarer sig uden kommunal støtte
Bente Kristensen kan dermed slå fast med syvtommersøm, at der i allerhøjeste grad stadig er behov for et turistbureau i Nykøbing.
- Da vi ikke længere får kommunal støtte til vores servicearbejde, har vi måttet skære ned på personalesiden. Det gør, at vi tilbageværende ikke har nok i døgnets 24 timer. Gæsterne står her, fra vi åbner tidligt om morgenen, til vi lukker hver dag. Og selvom vi bliver trætte, er vi bare så drønglade for at servicere gæsterne, lyder det fra turistchef Bente Kristensen.
Værtskab og service er vigtigt for øen
Hun mener, at det gode værtskab er uhyre vigtigt for at tiltrække og bibeholde besøgende til Mors.
- De fleste har travlt, og har ikke tid til at sidde og søge på nettet over muligheder for oplevelser. Desuden kan man ikke søge efter det ukendte. Når folk kommer herind, kan vi praktisk talt tilrettelægge en hel uge med oplevelser, attraktioner og seværdigheder på Mors. Og det er det, turisterne efterspørger – at det er nemt for dem, uddyber Bente Kristensen.
Det så ellers sort ud for turistbranchen i det tidlige forår, men da Regeringen i midten af juni udsendte nogle klare rejsevejledninger i den aktuelle Coronapandemi, blev alt vendt til det bedre for turismen på Mors.
Øen har i øjeblikket besøg af mange af de danskere, der normalt tager på charterferier.
Der er også mange tyske turister.
Og samtlige overnatningssteder på Mors er fyldte.
Morsø Turistbureau finder altid en seng til
Dog ikke mere fyldte, end at personalet på Morsø Turistbureau altid kan finde et hul til en turist mere.
- VI har en stor fordel i at være vant til at finde ”huller”, fra når vi har Kulturmødet. Mange turister ville vende om, hvis de selv skulle finde en overnatningsmulighed på Mors. Men når de kommer herind, finder vi altid et sted, oplyser turistchefen.
Hun giver et eksempel fra så sent som i dag onsdag, hvor en sjællandsk gæst på turistbureauet i Nykøbing spurgte, om hun hellere skulle vende om og køre til Sjælland igen.
Det blev ikke nødvendigt. Turistbureauet fandt en overnatningsmulighed, også til denne gæst.
På Morsø Turistbureau har de ansatte med turistchefens ord i disse dage virkelig servicekasketten på.
Folk kommer ind med ordene: Nu er vi her! Hvad skal vi ud at se på Mors?
Bente Kristensen kan også fastslå, at fysisk materiale om seværdigheder er ligeså populært som et fysisk turistbureau stadig er.
- Gæsterne ”tanker op” af pjecer og foldere, når de besøger os, fortæller Bente Kristensen.
Hver dag går flere hundrede gæster igennem kontoret på Havnen i Nykøbing.
Telefonerne kimer uafbrudt, og mails er der lige i dag kommet godt 150 af.
På kontoret glæder man sig over de mange besøgendes positive effekt på hele øen, også handelslivet.
- Det drypper virkelig på mange, slutter Bente Kristensen fra Morsø Turistbureau, der i den grad er med på noderne i 2020.
Fotos: Turistchef Bente Kristensen.